sunnuntai 3. tammikuuta 2016

suunnitelmia uudelle vuodelle

Vuoden 2016 ensimmäinen auringonnousu ♥

Kun uusi vuosi alkaa, mun tekee aina mieli tehdä jotain lupauksia. Ei sillä, että ne olis sit toteutuneet aiemminkaan... mutta jotenkin vaan tykkään ihan älyttömästi siitä, että kaikki alkaa "alusta" ja voi aloittaa mukamas puhtaalta pöydältä. Minkä? No en mä tiiä.... kaiken!!

Vuodelle 2016 mä tietenkin jälleen kerran ajattelin lupailla itselleni, että nukun paremmin, syön paremmin, liikun enemmän, laihdutan... ja mitä noita itsestä huolehtimisia nyt sit onkaan. Lisäksi mä ajattelin lisätä elämässäni eettisiä asioita, en sillein "kaikki kerralla"-tyylillä, johon mulla yleensä sitten kaikki toppaa hetken kuluttua... vaan pikku hiljaa, asia kerrallaan.

Pientä lumisadetta ilmassa vuoden aluksi.

Tavallaan tosin kyllä aloitin vuoden tiukkis-linjalla, nimittäin lähdin taas mukaan tammikuiseen Vegaanihaasteeseen. Mä edelleen mietin todella paljon noita asioita, joten kokeilen taas, miltä ne vegeruoat maistuis. Vuosi sitten olin mukana myös, mutta en mitenkään erityisen tiukasti, enkä oikein lämmennyt niille ruoille, tai ehkä ennemminkin tietyille ruoka-aineille. Kirjottelin silloin, että "ei kiitos Keiju (tai muutkaan margariinit) ja soija" - nyt kuitenkin päätin kokeilla niitäkin, koska ilman niitä on suorastaan aika vaikeaa olla tuolla linjalla. 

Keijun hankin jo ennen vuoden vaihdetta ja koitan totutella sen makuun, ja soijajogurttejakin olen nyt maistellut ja todennut ne itse asiassa yllättävän hyvänmakuisiksi. Myös soijarouhe on (taas...) ostettuna ja koitan ihan oikeasti tehdäkin siitä jotain... Mullehan noi Keiju ja soija on olleet ennen kaikkea periaatekysymyksiä, olen pitänyt niitä kaikkea muuta kuin terveystuotteina... Mutta no, katotaan nyt kuinka tässä käy. Jotenkin on ainakin sellanen tatsi näin alkuun, että tässä käy paremmin kuin vuosi sitten...

Vaikka vegaaneja taitaa olla maailmassa kaiken aikaa enemmän, mä silti koen tuollaisen ehdottoman ruokailulinjan aika haastavana. Ehkä jopa liian haastavana. Mulla ei ole ainuttakaan vegaanikaveria, joten vaikkapa kyläilyt, ja siis lähinnä ne tarjottavat, on vaikeita. Jotenkin tuntuu ajoittain, että ihan hirmuinen opettelu olisi kaikessa, ja sitten tuntuisi tosi hölmöltä mennä vaikka kylään ja kieltäytyä syömästä mitään, koska käytännöllisesti katsottuna melkein kaikessa on aina jotain eläinperäistä. En kyllä myöskään ihan äkkiä luovu villasukistani...

No, haluan silti nyt katsella ja opetella tätä asiaa. Ja kuulostella, mitä vatsa on asiasta mieltä... vuosi sittenhän mun vatsa, samoin kuin naama, heittäytyi ihan hirveään jamaan ruokavaliokokeiluitteni takia... ja täytyy sanoa, että himppasen on jo nämä muutamatkin soijaa sisältävät päivät antaneet osviittaa, että näinköhän sama homma toistuu taas. Täytyy toivoa, että ei kävis niin ja vatsa tottuis.

Vuoden ekana päivänä paistoi ihanasti aurinko!

Mulla on myös toinen suunnitelma näin vuoden alkajaisiksi. Aion nimittäin pitkästä aikaa taas aloittaa kuittishown. Eli siis kuitit talteen ja kaikki menot ja tulot syyniin. Vielä on mietinnässä miten käytännössä homma hoituu, teenkö merkinnät kynällä ja paperilla vai ottaisko avuksi teknologian ja Excelin... Nyt ekaksi kuitenkin tein sellasen "sisustuksellisen ratkaisun", että sijoitin tietokonekaappini päälle suuren lasipurkin, jonne ne kuitit sitten voi tiputella. Minusta on ihanaa sitten jossain kohtaa ottaa kuitit esille, laittaa ne järjestykseen ja alkaa tekemään erittelyjä. 

Mies pitää nyt saada myös muistamaan kuittien talteen ottaminen... tosin kohtuullisen helppoa on kyllä seurata miehen ostoja, kun vaan katsoo kaiken tiliotteesta - mä siis osaan aika hyvin tietää, mitä mies on ostanut ihan vaan sen tiliotteen summien ja ostopaikkojen perusteella. Yleensä ostot on (lounas)ruokaa, tupakkaa tai bensaa... Ja jos siellä Siwan ostossa on joku epämääräisempi summa kuin tupakka-askin hinta (nekin aika hyvin työni puolesta tiedän...), niin sitten on tarttunut herran mukaan yleensä pieni limpparipullo taikka karkkipussi.

Niin, meillä on siis yhteinen tili, siksi nämä miehen ostokset näkyy myös mulle. Mä oon sitä mieltä, että jos on yhteinen elämä, on myös yhteinen tili... Onneksi mieskin on sitä mieltä. Mä en osais ees ajatella, että meillä olis erilliset, omat tilit ja jaettais ruokaostoksia tai muita talousmenoja. Meillä on ollut näin alusta asti, siis todella aivan alusta asti, siitä saakka kun mä parin kuukauden seurustelun jälkeen muutin miehen luokse asumaan. Meillä menee sinne tilille molempien palkat ja sinne on molemmilla kortit. Lisäksi on samalla tyylillä S-pankin tili.

* * *

Tämmöisiä suunnitelmia on siis vuoden alussa. Saa nähdä miten näissä asioissa käy ja onnistuuko mun hienot lupaukset, vegaanihaaste ja raha-asioiden tarkkailu. Toivottavasti ainakin ees jollain lailla.

Onko teillä suunnitelmia ja lupauksia uudelle vuodelle?

Heli

16 kommenttia :

  1. Onnea suunnitelmiin ja muutenkin myötätuulia uuteen vuoteen:)Kyllähän se niin on,että jos ei mitään yritä eikä tavotteita ole,niin ei taatusti mikään koskaan muutu.Aina kannattaa yrittää.Ja pienin askelin..se on hyvä taktiikka.Ei kertarytinällä vaan pikkuhiljaa.Kuten nyt teetkin.Mun lupaus liittyy ajanhallintaan.En halua/jaksa käyttää kaikkia arki-iltoja kotitöihin.Toivon arkeeni mukavia,piristäviä asioita.Elokuva,kahvittelua ystävän seurassa,kuntoilua,löhöilyä jne.Yritän siis löytää iloa myös arkeen,enkä mennä niinkuin robotti aamusta iltaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sun suunnitelmat kuulostaa hyviltä! Mun pitäis luvata itselleni, ja ehkä muillekin, että vietäin paaaaaaljon vähemmän aikaa somessa... Mua ihan inhottaa, miten kauhean paljon mä taas nykyisin notkut tässä tietokoneella. Ja joka välissä vilkuilen puhelinta. Ei hyvä. Joulun aikaan löffäilin normaalia enemmän sohvalla telkkarin ääressä, ja se oli suoraan sanottuna fiksumpaa ajankäyttöä kuin tämä somettelu... tuli oltua perheen kanssakin siinä samalla ja mukavaa oli uppoutua elokuvien tarinoihin.

      Iloa vuoteesi Anne!

      Poista
  2. Kaikki vielä kaaosta :) Hahmotelmia on aikomus tehdä, mutta nyt en ole vielä ilm siirtynyt uudelle vuodelle :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi vuosi on vasta alussa, hyvin ehtii siis suunnitelmia tekemään! =)

      Poista
  3. Mä mietin ihan viimehetkiin saakka että aloitanko saman kuin viimevuonna eli sen 100E/kk ruokakauppaan, mutta jotenkin nyt tuntuu ettei jaksa. Mä en jaksa alkaa setviä niitä kuitteja. :D

    Toi rahahomma on jännä kun mä taas en ikipäivänä suostuisi siihen että meillä olisi yhteinen tili. Mähän en voisi koskaan ostaa mitään "turhaa" kun tuntisin kauheasti syyllisyyttä että olen tuhlannut miehen rahoja.
    Joskus ollaan mietitty että pitäiskö laittaa joku ruokakauppatili mihin molemmat siirtäis jonkun summan rahaa joka kuukausi, mutta ollaan todettu ettei me tarvita sitä.
    Me käydään aika tasaisesti molemmat kaupassa.

    Mies on huomattavasti säästäväisempi kuin minä, mutta (tai sen takia) ostaa sitten aina kaikki isommat ostokset jos vaikka joku kodinkone hajoaa tms. Toistaiseksi tämä on toiminut, en tiedä jos olisi esimerkiksi lapsia olisiko se hankalampaa.

    Onnea vegaanihaasteeseen! Voihan sinne kylään ottaa vaikka mandariinin taskuun. Mun on usein pakko kieltäytyä tarjottavista koska en oikein voi syödä kuin gluteenittomia. Mutta mulle voi aina keittää kananmunan tai tarjota hedelmiä. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä toivon, että toi mun rahan syynääminen auttaa vähän kiristämään vyötä. Meillä on tällä hetkellä ihan ok rahatilanne, mutta kyllä niitä turhia rahareikiä on. Ruokaan meillä menee varmaan aika paljon rahaa... Aikanaan, kun noita vastaavia laskelmia tein, ruokamenot oli aina jotain 800€/kk, mikä on aika kaamean paljon!! (Tosin onhan meitä aika monta.)

      Noissa tiliasioissa on kyllä selkeästi kaksi koulukuntaa. Toiset haluaa ehdottomasti pitää omat tilit, ja toiset sitten ei missään nimessä. (Vai onko vielä joku muu ratkaisu siinä välissä?) Mä oon ollu ison osan meidän yhteiselon ajasta kotona hoitamassa lapsia ja mies vaan tienasi, välillä kyllä tuntui että mies tuo rahan ja minä pistän sen menemään... =D Mutta mä oon aina hoitanut meillä kaikki laskujen maksut ja pääosin kaikki muutkin hankinnat, sieltä yhteiseltä tililtä siis. Mies tosiaan ostelee lähinnä vaan lounasruokaa ja tupakkaa... Ei meillä tilanne kuitenkaan niin ole, että mä oon joku hirmuhallitsija, tää vaan on mennyt näin ja mä tykkään pitää hommat hallussani. Toisaalta kyllä mä natisen miehelle välillä siitä, miten paljon menee noihin sen työpäivien aikaisiin ruokiin, kun mä koitan kuitenkin samaan aikaan kitistellä ja syön tosi halvalla töissä... (miehellä menee 7-10€/kerta, mulla joku sellanen 0,30-1,50€/kerta, eikä aina sitäkään...) Mä siis koitan pitää raha-asiat hallinnassa ja mies ei tee siinä suhteessa asian suhteen oikein mitään.

      Kiitos tuosta mandariinivinkistä! Menin tänään kaverille kylään ja vein sinne tuliaisiksi hedelmiä, en olis kyllä keksinyt moista ilman tuota sinun vinkkiä! =)

      Poista
  4. Tsemppiä lupausten pitämiseen! :) nimim. täällä tuskainen sokerilakkoilija samassa veneessä...
    Ja hei, vaihda soijajugurtit, maidot, kermat vastaaviin kauravalmisteisiin niin voi vatsa ja ihokin paremmin. Meillä kun on näitä allergioita niin valmistan pääsääntöisesti kaikki ruuat munattomina ja maidottomina, makeat leivonnaisetkin onnistuu hyvin vegaanisina! Mä annan reseptejä mielelläni ❤️

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi apua, mä en ees harkinnut tota sokerilakkoa, vaikka moni siitä linkkailikin facessa. En siis todellakaan aio suklaasta luopua, vaihdoin vaan sen supermässytysmäärän "kohtuulliseen" määrään, ja joulun aikaisen maitosuklaamätön tummaan suklaaseen, jota muutenkin yleensä vain syön.

      Kauramaito ja kaurakerma onkin mulla käytössä, on ollu aiemminkin, niitä en soijana ota. Kaurajogurtti sen sijaan on ihan kaameeta, ainakin kerran kun maistoin sellasta maustamatonta Yosaa, se oli ihan tyrmäävän hirveetä. Maustettu Yosa taas on niin makeeta, eikä se oo sellasta jogurttimaista mitä kaipaan. Jogurtista luopuminen on mulle vaikea pala ja tollanen soijajogurtti ajais sen asian tosi hyvin, täytyy nyt vaan seurailla tosiaan mitä maha siihen sanoo.

      Reseptit kelpaa kyllä, kun osaisin vaan ajatella mitä haluaisin leivoskella... en oo muutenkaan mikään järin innokas leipuri. Vegaanihaasteen kauttakin saa paljon ohjeita, oon vaan vähän laiska niitä(kin) kokeilemaan. Koitan näin alkuun ihan tavalliset jutut muuntaa vegaanisiksi, sitten vasta alan (ehkä...) kokeilemaan jotain erikoisempia ja uudempia juttuja.

      Poista
  5. Meillä on niistä tileistä varmaan sellanen välimalli. Eli molemmilla omat tilit (+ molempien toiminimien omat tilit), mutta yhteinen "remonttitili". (Nimi on jäänne ajoilta, kun otettiin eka laina kodin ostoa ja sittemmin remontteja varten.)

    Kummankin tililtä menee palkkapäivän jälkeen sama summa automaattisesti remppatilille lainojen maksuun. Samoin olen ottanut sellasen käytännön, että siirrän molemmilta samansuuruiset lisäsummat remonttitilille ihan vaan normilaskujen maksuun ja maksan ne sitten kaikki sieltä. Helpompaa kuin se, että maksan jotain toisen ja jotain omalta tililtäni ja koitan pitää ne balanssissa. Ruokakaupassa käydään vuorotellen ilman sen kummempaa sopimusta ja ne menot menee sit jommaltakummalta. Ei ole ollut tarpeen niitä laskeskella, kun tosiaan aikalailla tasapuolisesti hoidetaan noi. Kaikki mitä ostetaan kotiin (siis jotain mattoja tai huonekaluja tai sisustusjuttuja, joita ei tosin ole miesmuistiin tullut ostettua), on yleensä olleet mun heiniä. Mun mielestä ok, jos kerran itsenäisesti mieheltä mitään kyselemättä päätän, mitä ostan, niin maksankin sen ihan mieluusti. Mies taas huolehtii enimmäkseen tarpeellisten urheilu- ym. välineitten hommaamisesta pojille. ja autoon liittyvistä jutuista. (Auto on ostettu yhdessä, vaikka se onkin miehen nimissä). Eli ei oo niin justiinsa, mutta kumminkin niin, että kummallakaan ei ole sellaista oloa, että olisi yksin vastuussa kaikesta. Tai edes enimmäkseen. Ja jos sellanen olo tulee, sitten vaan pitää sanoa se ääneen ja korjataan asia :). Tulot kun on aikalailla samat kummallakin, joten sikälikin reilua.

    Lupauksia en oo tehnyt, mutta jos tekisin, niin lupaisin suhautua työhöni positiivisemmin. Huonojen aikojen seurauksena ilmapiiri on kaikinpuolin kiristynyt ja entisaikojen positiivinen energia muuttunut enempi negatiiviseksi ja se taas tietää sitä, että sellasessa ilmapiirissä ei tulokset ainakaan parane. Eli lupaan nyt sit tältä istumalta muuttaa omaa asennettani takaisin siihen, missä se on ollut ja tartuttaa saman myös muihin. Tai ainakin yrittää.

    Syömis- ja liikuntahommat mulla on mallillaan, joten niihin en kaipaa muutosta. Se PH-dieetti oli mulle niin käänteentekevä hyvän olon kannalta, että siitä olen jättänyt paljon juttuja varmaan loppuelämäksi valikoimiin. Mutta jos joku vielä kertois mulle jonkun ennenkuulumattoman konstin, jonka avulla pystyisin nukkumaan edes yhden yön alusta loppuun kekkuloimatta siinä välissä muutamaa tuntia hereillä, sen ottaisin käyttöön ihan heti. Mutta taidan olla toivoton tapaus. Se huono puoli liiassa asioiden pohtimisessa on, että jos koko ajan pohtii jotain, ei pysty nukkumaan. Etenkin kun ne pohtimiset silloin yöaikaan ei juurikaan mitään auta, kun silloin harvemmin pystyy asioille mitään tekemään.

    Iloa ja Hyvää oloa tälle vuodelle Heli <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tommonen systeemi on varmasti myös hyvä. Meillä vaan oli ne alkuvuodet sellasia, että minä olin kotona kotihoidontuella ja äitiyspäivärahalla, ja mies tienasi - eipä olis paljon mun rahoilla elämistä maksettu. Jotenkin tää vaihtoehto on minusta vaan paras, koska tosiaan mä hoidan meillä kaikki raha-asiat. Sullakin ilmeisesti on kuitenkin pääsy miehen tilille, jos sieltä siirtelet rahaa?

      Oikein hyvä lupaus tuo positiivisuus! Toivottavasti saat muun porukan siellä töissä mukaan ja kaikilla on jatkossa parempi fiilis siellä!

      Sä taidat elellä niin terveellisesti, ettei sulla mitään parannettavaa elämäntavoissa olekaan. Jatka vaan samaan malliin!

      Ihanaa uutta vuotta sulle! ♥

      Poista
  6. Hei ja hyvää alkanutta vuotta. Minä olen ehdottomasti sitä mieltä että kummallakin omat tilit. Rahat kuitenkin yhteisessä käytössä, kun samaa taloutta asutaan. Kannattaa muuten selvittää, miten yhteistä tiliä voi käyttää, jos ja kun toinen kuolee. Miten silloin katsotaan mikä on kenenkin rahaa. En tiedä näistä, mutta tosiasioita ovat, jotka kannattaa selvittää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos on omat tilit, miten silloin on rahat yhteisessä käytössä? Etenkin siis, jos niistä ei siirrellä rahaa jonnekin kolmannelle tilille, jonne vaikka molemmilla on kortti? Ihan siis vain utelias kysymys tämä. Mä ajattelisin, että silloin pitää sopia, että "osta sinä tämä, minä ostan tuon". Nyt ei tarvii, kun kaikki rahat on siellä yhdellä ja samalla tilillä.

      Ihan hyvä pointti toki tuo, että miten sitten jos toiselle jotain käy... en tiiä, tarvii varmaan vähän tutkia asiaa. Toisaalta kuvittelisin, että on hyvin helppo selvittää sieltä tililtä vaikka jälkikäteenkin kenen rahaa siellä on ja miten paljon. Eli siis vaikka perintöasioita ajatellen. Sitä en tiiä, että pitääkö tili pistää jotenkin "jäihin" selvittämisen ajaksi, jos toiselle käy jotain. Jotenkin tuppaan ajattelemaan tällasissa asioissa, että sittenhän sen näkee, kun se tilanne eteen tulee...

      Poista
    2. Sori nyt kun "sekaannun", mutta silloin kun me avattiin se meidän yhteinen tili, niin oleellista oli se, onko tilinomistajina "Rouva JA Herra XX" vai "Rouva TAI Herra xx".

      Jos siinä välissä on JA, esim. rahan nostoon tililtä tarvitaan molempien allekirjoitukset (siis jos sitä ihan fyysisesti käytäisiin pankissa nostamassa). Mutta silloin kun on TAI (niinkuin meillä), molemmilla on tiliin yhtäläiset käyttöoikeudet. Eli käsittääkseni jos toiselle jotain sattuisi, niin tilin käyttöoikeus tällä TAI-systeemillä säilyy jäljellejääneellä ihan sellaisena kuin on ollutkin, eikä sillä ole merkitystä, kumpi sinne tilile on rahaa laittanut. Mutta siis tää on vaan mun maalaisjärkinen oletus (jonka kylläkin uskoisin olevan oikea)

      Poista
    3. Hei nyt kun sanoit noin niin mä muistan että sama juttu oli meillä kans! Meillä on siis nimenomaan se "tai"-versio. Eli molemmat voi käyttää tahoillaan ilman toisen "lupaa" tai allekirjoitusta tms. :)

      Poista
  7. Onhan niitä joka vuosi tullut joitakin lupauksia tehtyä,ja samalla linjalla mennään edelleen. Mä oon seurannu meidän menoja/tuloja koko yhteiselomme aikana,siis 17v. Vähän ollaan kärryillä,missä mennään...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä mäkin tavallaan seurailen menoja ja tuloja, kun oon kaikesta vastuussa kun raha-asiat hoidan. Tiedän siis suurin piirtein, paljon tilillä on rahaa ja mitä sieltä pitää milloinkin maksella jne. Joskus tein tosi tarkkaa syyniä raha-asioista, siis joka ikinen kuitti oli tallessa ja jaottelin kaikki menot sentilleen omiin kategorioihin, mutta en ole tehnyt sitä taas aikoihin, ja just sen ajattelin nyt taas aloittaa. Mua jostain syystä kiinnostaa pitää langat käsissä noissa rahajutuissa.

      Poista

Kiitos kommentistasi! ♥