torstai 29. tammikuuta 2015

7 asian haaste

Sain Krisseltä haasteen, kiitos! 
7 asiaa minusta, 7 uutta kysymystä, 7 seuraavalle vastaajalle... 
Aloitetaas sit!

1. OLETKO KEITTIÖN HENGETÄR JA MIKÄ ON BRAVUURIRUOKASI?

En ole kummoinen kokki. Ruoanlaitto ei ole mulle mikään lempipuuha todellakaan. Sitä vaikeuttaa erityisesti nämä mun eettiset ajatukseni. Mietin monesti, että jos en olis koskaan alkanut sen kummemmin miettiä, kenen ruokaa se maito oikeesti on (vasikan) ja miten niitä eläimiä kasvatetaan ruoaksi (huonosti), niin elämä - ja ruoanlaitto - olis todella paljon yksinkertaisempaa.

Ihana kasvissosekeitto, hiivahiutaleita ja auringonkukansiemeniä. Nam!

Omasta mielestä teen tietty tosi hyviä kasvissosekeittoja ja pirtelöitä, jotka olkoot nyt vaikka ne mun bravuurit. Lisäksi teen mielestäni oikein hyvää papu-tomaatti-kastiketta. Teen mielelläni selkeää ja yksinkertaista ruokaa vähistä aineosista, enkä piittaa vahvoista mausteista (selviäisin varmaan loistavasti pelkillä mustapippurilla ja suolalla!). Tykkään hirveästi ihan tavallisesta kaurapuurosta. Kun olen yksin kotona, mun ateriat on esimerkiksi tällaisia:

Yksinkertaista hyvää: punajuuripihvejä, paprikaa ja raejuustoa.

Paitsi nyt vegaanimietteiden aikana tietenkin toi raejuusto veks... Perhe ei oo niin järin ihastunut mun kasvispöperöihin. Olenkin nyt tammikuun Vegaanihaasteen aikana aika lailla kokannu kaksia ruokia sitten.

Leivontaakaan en kauheesti harrasta. Jotenkaan vaan mun sämpylät ei oo hyviä. Jos jotain teen, niin lähinnä mokkaruutuja. Paitsi nyt pitäis niistäkin kai sitten kehitellä vegaanimpi versio... En oikein pidä juhlista, koska olen aika huono keksimään saatikka valmistamaan suuria ja ihmeellisiä tarjoiluja... tosin on meillä ollu parit isommat juhlat, joihin olen vääntäny melkeinpä kaiken ite. Jollekin ihan normisuoritus, vaan ei mulle! Tästä kakusta olen kyllä ylpeä:

Ylppärikakku, ihan ite tein!

Kyllä mun mielessä useinkin käy ajatus, että suljenko vaan silmät noilta eettisiltä asioilta ja jatkan sellasta ruoanlaittoa, mitä ennenkin... Mutta kun en vaan pysty. Joten tässä koitan opetella jonkun sortin tasapainoilua näiden ajatusten kanssa.

2. MITÄ HARRASTAT (MUUTA KUIN BLOGGAAMISTA)?

Astangajoogaa. ♥ 
Se on ihanaa! Tykkään siitä, kun se on aina samanlaista. Samaa sarjaa siis tehdään koko ajan. Olen käynyt astangan alkeiskurssin sekä nyt viimeksi alkeisjatkokurssin, jossa alkeissarjaan tuli muutama liike lisää. Hädin tuskin osaan ulkoa vielä sitä alkeistakaan...

Rakas ihana joogamattoni ♥

Jooga on muuten aikas haastava ja vaativa laji, mun mielestä ainakin. En olis uskonu, miten hiivatin kipeeksi siitä voikaan tulla joka paikka... jopa sellaset lihakset, mistä ei mitään tienny aikaisemmin. Jooga ei siis ole vain kevyttä liikuskelua ja rentoutumista, ainakaan astanga. Se on rankkaa! Se vaatii keskittymistä, oikeanlaista hengittämistä, tasapainoa ja lihaksia. Mitä enemmän ikää tulee, sitä enemmän arvostan kehon hallintaa, ja sitä tuo todellakin opettaa. Hyvä ihme miten vaikeita ne asanat voikaan olla! En taivu puoliinkaan... Mutta sitten taas on mahtavan palkitsevaa huomata, miten pikkuhiljaa notkistuu ja vahvistuu. Kuvassa on aurinkotervehdykset A (ylärivissä) ja B (keski- ja alariveillä)


Kyllä kai mä voin sanoa harrastavani myös lukemista. Välillä enemmän, välillä vähemmän. Viime aikoina olen lukenut aika paljon ja täytyy sanoa, että yöunetkin välillä kärsii, kun ei malttais laskea kirjaa käsistään...

Niin paljon niin hyvää luettavaa...

Ja harrastan myös lenkillä käymistä. Pääosin kävellen ja koirien kanssa, mutta välillä saatan kirmaista vähän matkaa juostenkin. Ja aiemmin olen kesäisin suunnistanut, joskus tosi paljon ja sitten on välillä kesiä etten ole käynyt lainkaan. Suunnistus on kuitenkin myös jotenkin vaan aivan hirveen ihanaa!

Onnea on juosta nastareilla kurassa... ♥

3. UNELMA-AMMATTISI LAPSENA? MITEN HAAVEILLESI KÄVI?

Tahdoin opettajaksi tai lastentarhanopettajaksi. Päädyin monen lapsen äidiksi, kaupantädiksi ja toivottavasti joskus vielä joksikin muuksi...

Opiskelua...
Tosin kaikista mieluiten olisin kotona aina ja aina ja aina. Tai tekisin vaan ihan vähän töitä, tyyliin 3-4 päivää viikossa ja senkin ma-ke/to ja vain 6-tuntisina päivinä noin klo 8-14... No, ainahan sitä voi haaveilla... Tai sit olisin mielelläni kotona töitä tekevä yrittäjä. Mä vaan viihdyn kotona ihan parhaiten!!


4. SISUSTUKSESI KULMAKIVET - VÄRIT, MATERIAALI, TYYLI VAI JOKU MUU?

Kyllä mä kantavaksi ajatuksekseni kodin sisustuksessa sanoisin käytännöllisyyden ja sen, että kaikki turha on karsittu pois. Ne on varmasti ensisijaiset asiat mun ajatusmaailmassa. Huomaan jossakin runsaammassa kodissa ajattelevani lähes välittömästi, mitä kaikkea mä raivaisin pois... Mun mielestä ihmiset ei tarvii lähellekään niin paljon kamaa kuin mitä monella on. Taikka tilaakaan. Itse olen raivannut tavaraa vuosikausia ja nyt olen siinä melko lailla "valmis". Tavaran määrä on siis saavuttanut pisteen, johon olen tyytyväinen.

Kuitenkin kodin pitää olla kivan näköinen ja kotoisa, ihan viivasuora minimalisti en ole, vaikkakin minimalismiin päin kallellaan. Jotain pientä kivaa jujua saa myös olla... esimerkiksi väreillä voi saada kivasti ilmettä kotiin. Meillä on värillisiä huonekaluja, kukallisia tapetteja, räsymattoja, keittiössä kuivat aineet avohyllyillä lasipurkeissa ja myös joitakin kivoja koriste-esineitä. Ajatuksena kuulostaa sekavalta, mutta mun mielestä meillä on tosi kiva, yksinkertainen, kaunis, selkeä ja käytännöllinen koti nyt, kun remppa on suht valmis ja olen saanut raivattua kaiken turhan kaman talosta ulos ja järjestettyä ja suunniteltua kodin fiksusti.


5. MILLAINEN ON MUSIIKKIMAKUSI? ONKO SINULLA LEMPIARTISTIA?

Kuuntelen aika lailla sitä mitä automatkalla Suomipop suoltaa. Tykkään monenlaisista artisteista ja bändeistä muutaman biisin verran, enkä osaa sanoa onko mikään varsinaisesti ylitse muiden... 


Paitsi tietenkin Metallica, joka on paras aina ja iänkaikkisesti. Siitä olen tykännyt teinistä asti, ja edelleen voisin hyvin huudattaa sitä täysillä... Kerran olen käynyt sitä katsomassakin, olisko ollut vuonna 1993...? Tolta ne sillon tais näyttää.


6. JOS SAISIT VALITA; MILLÄ HISTORIAN VUOSISALALLA TAI -KYMMENELLÄ ELÄISIT? MIKSI?

Suoraan sanottuna haluaisin elää sellasta aikaa, jolloin elettiin tavallista työteliästä arkea ilman tietokoneita, telkkareita, mikroaaltouuneja, eineksiä, ryppyrasvoja, kevytmargariineja, kännyköitä, muovilla kuorrutettuja taloja, synteettisiä tekstiileitä, aspartaamia, superfoodeja... Haluaisin elää tavallista arkea maalla, aikana jolloin mummot ja vaarit sai kuolla omaan kotiinsa omien lastensa ja lastenlastensa hoivaamina, voit kirnuttiin itse, kanat eleli kukon kanssa, lehmät meni umpeen talvella, pyykit pestiin kylän naisten kanssa yhteisissä pesutalkoissa ja leivät leivottiin kerran viikossa suuressa leivintuvassa.

Saattaapi kuulostaa melko romantisoiduilta ajatuksilta, etenkin kun se arki oli yleensä kamalan raskasta... Mutta ajoittain olen vaan niin turhautunut tähän nykyaikaan, kun elämää ei ole ilman älypuhelinta tai jatkossa ilmeisesti ei myöskään ilman älytuttia vauvoille...... karmivaa. Tämä nykyaikainen elämä ei ole enää elämää, vaan tämä on silkkaa järjettömyyttä...


7. PAKOPAIKKASI - ONKO SINULLA SELLAISTA? MIKÄ SE ON?

No niin... pakopaikkaa mulla ei varmaan fyysisesti ole, mutta henkisesti sitten ehkä monenlaiset romaanit, joihin uppoudun niin, että tahtoisin aina kuulua itsekin sinne kirjaan sisälle. Ihailen valtavasti kirjailijoita, jotka osaa kirjoittaa ihan uskomattoman mukaansatempaavia kirjoja!

* * *

Ja nyt mä teen sen, minkä jo moni muukin... laitan eteenpäin samat kysymykset. Olkaa hyvät ja napatkaa ne tästä, te valitut blogit:


Huomaan muuten ihan väkisinkin yhteyden noiden valitsemieni blogien ja kuudennen kysymyksen välillä... kotikeskeistä elämää maalla tai rannikolla, halua elää eläinten kanssa ja osin myös melko yksinkertaisesti... Sellasia blogeja mun lukulistalla on, sellasesta elämäntavasta pidän. Käy kurkkaamassa mitä linkkien takaa löytyy! Ja toivottavasti edes joku tarttuu haasteeseen. Mut ei oo pakko jos ei haluu!

Nyt menen nukkumaan ja aamulla sitten kouluun... tai jos ihan totta puhun, niin taidan vielä lukea "hetken"... Olen ihastunut tällä hetkellä Cecelia Ahernin kirjoihin, niitä on tullu luettua jo useampi putkeen. Miten joku osaakin kirjoittaa noin??? No, onneksi osaa, suuri kiitos hänelle näistä kirjoista! Itse asiassa mä otin yhdestä kirjoista hyviä sanontoja talteen ja tarkoitus olis joku kerta ehkä niitä laittaa teidänkin iloksi tänne... Kattoo nyt muistanko!

Heippahei ja hyvää melkein jo viikonloppua kaikille!

Heli

19 kommenttia :

  1. Heli, kiva kun tartuit haasteeseen! Luin vastauksesi suurella mielenkiinnolla ja tunnistin ne kyllä sinun vastauksiksi. Mä taidan jo tuntea sut aika hyvin, kun olen seurannut blogiasi niin monta vuotta ♥ Taidampa kurkata myös noiden linkkien taa, jospa sieltä löytyisi munkin blogilistalle joku uusi tuttavuus. Mukavaa viikonloppua Sinullekin, Heli ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, uskoisin, että mua pidempään seuranneet kyllä mut sen verran hyvin tuntee, että tunnistaa mut vastausten takaa. =) Kurkkaa ihmeessä, ihania blogeja on tuossa listassa!

      Poista
    2. ...ja hyvää viikonloppua! ♥

      Poista
  2. Näitä on tosiaan kiva lukea! Kuinkahan monesti tuo on tullut todettua =) Olen kans kotona viihtyvää sorttia,saan todella hyvin aikani kulumaan täällä.Aina löytyy tekemistä..Ja kiire on kauhistus ja stressin paikka,josta saan fyysisiä oireita.Toivotaan,että tulevaisuudessa löytyy se sinun "juttu" mukavilla työajoilla.Mahtavaa,kun olet löytänyt joogan.Mielestäni siinä on parasta just se,että on pakko keskittyä liikkeisiin ja hengitykseen-kaikki muu unohtuu.Ja näin rentoutuu.Ja kyllä varmaan lisää notkeuttakin,kun pitempään harrastaa.Itse siis joogailen täällä kotona,netin kautta livetunneilla.Kivasti kameran kautta ohjaajat kyllä kommentoivat ja ohjeistavat oikeisiin asentoihin :)
    Mukavaa viikonloppua,Heli!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en oikein tajua tuota nettikameraa, en tiiä osaisinko ollenkaan sitä laittaa edes päälle, jos siihen livejoogaan lähtisin... Sinänsä se ajatuksena kyllä kiehtoo tosi paljon. Mä oon kans kokenu, että joogatunnilla todella ei mitään muuta ehdi ajatella kuin sitä tekemistä ja hengittämistä. En olis koskaan uskonut, että tykästyn joogaan, olen ollu ennemminkin sellanen riehujatyyppi, jolle sopiva laji on vauhdikas step-aerobic jossa hiki lentää! Mutta oikeesti tää ikä tekee kyllä tehtävänsä ja alkaa etsiä ja nauttia rauhallisemmista jutuista ja siitä keskittyneemmästä tekemisestä.

      Voi että kun mä kans toivoisin, että löytäisin sellasen työn ja työajat, joita kaipaisin. Mä koitan ajatella, että kun vaan toitotan ääneen sitä toivettani, niin jos vaikka sit jollain ihmeen konstilla saisinkin vastauksen toiveeseeni! Mukavaa viikonloppua sullekin!

      Poista
  3. Me ollaan oltu varmaan samalla keikalla silloin vuonna 93, Helsingissä. Eihän siitä ole kuin 22 vuotta :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Todennäköisesti juu! Ei ne nyt järin usein täällä päin oo tainnu käydä. Se oli muistaakseni vielä vähän sellanen pidennetty keikka, kun niiden piti tulla jo aiemmin Suomeen mutta tapahtui joku pieni onnettomuus niiden ilotulitusten (tai mitä ne on...) kanssa sille Hetfieldille ja joutuivat siirtämään... muistatko? Ai hitto, 22v... Ihmis-ikä!!! =D Mutta edelleen letti kyllä heiluu tarvittaessa... =D

      Poista
  4. Hui, kiitos haasteesta!

    Pari edellistä on jotenkin päässyt jäämään kesken ja unohtunut sitten autuaasti, mutta jospa minä nyt yrittäisin tätä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Relax, no panic! Otat tän mietintämyssyyn samalla, kun tarkkailet sitä liukuriluikuria ensi yönä!! ;)

      Poista
  5. Täältähän tupsahtikin haaste, kiitos! Katsotaan, kuinka aika antaa myöten siihen vastaamiseen.

    Itsekin olen harrastanut vuosia astangajoogaa, ja minusta se on ollut yksi ihanimpia liikuntalajeja, mitä olen kokeillut. Valitettavasti se jäi Airisrantaan muuton myötä - kaikkea ei vain saa sovitettua elämään. Tosin olen päättänyt useamman kerran aloittaa uudestaan, mutta kun ei ole enää mahdollisuutta olla ryhmässä mukana, niin se on jäänyt.

    Mukavaa viikonloppua sinullekin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oletko kokeillut joogata itsekseen kotona? Etenkin jos olet vuosia sitä tehny, niin sulla on varmasti asanat hallussa. Mä kyllä tosin ymmärrän sen, että jos ei pääse ryhmään niin helposti se sitten jää... itse en kotona tee oikein mitään, osin kylläkin siksi, etten muista ulkoa niitä vielä. Mutta aika laiska (eli suomeksi tosi laiska...) olen muutenkin kotona mitään jumppaamaan.

      Ei mitään paineita haasteen kanssa, vastaat jos ehdit ja huvittaa!
      Mukavaa viikonloppua sullekin!

      Poista
  6. Kiitos haasteesta! Tosin sähän jo vastasit mun puolesta tuohon kutoskysymykseen :o)

    VastaaPoista
  7. Huh huh, olet sinä Heli melkoinen! Kaikkeen tuohon ja ties mihin muuhun jaksat panostaa :) Ihme energiapakkaus ;)

    Mäkin olen joskus muutaman tunnin verran kokeillut astangajoogaa. Oli kyllä haastavaa, vaikka olenkin luonnostani melko notkea. Jos olisin vakkareista harrastuksista innostunut, niin olisin varmasti jatkanutkin sitä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vai vielä energiapakkaus! =D
      Mua haastaa tossa astangassa jatkamaan nimenomaan esimerkiksi se, että en oo kovinkaan notkea ja haluaisin olla. Mua jotenkin kauheesti kiehtoo ajatus, että saattaisin joskus vaikka taipua johonkin ihan ihmeelliseen asentoon! =)

      Poista
  8. Voi miten kivoja vastauksia! Näitä on aina kiva lukea :) Ja täällä toinen, joka joskus halusi opettajaksi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä kans tykkään aina lukea tällasia haasteita ja niiden vastauksia.
      Aiemmin se opettajan homma kiinnosti, mutta nyt en enää tiiä kiinnostaisko laisinkaan. Niin hullu on tuo koulumaailmakin jotenkin nykyään...

      Poista

Kiitos kommentistasi! ♥