maanantai 16. heinäkuuta 2018

helleviikon juttuja ja ihana kahvila Kaffinpaikka


Huh hellettä! Kyllä on ilmoja pidellyt  taas viime päivinä. Aivan mielettömiä hellekelejä on saatu ihastella ja vähän vihastellakin, kun ei meinaa yöllä saada nukuttua tässä kuumuudessa... Mutta eipä valitella sen kummemmin, ihanaahan se on, että meillä sen viime kesän surkeuden jälkeen on todella, todella lämmin kesä tänä vuonna! ♥ 

Mä olen käynyt jopa uimassa, voi ihmettä! Viime vuonna saattoi olla se tilanne, että en käynyt kertaakaan... en muista ihan varmaksi. Mutta nyt olen sitten kyllä nauttinut tosi kovasti, vaikka eipä noita uintikertoja nytkään ole vielä kertynyt edes yhden käden sormien vertaa. Eka kerta oli sellanen äkkisyöksy syvälle vaan ja heti rantaan, vesi oli mun mielestä ihan jäätävää. Toinen kerta oli siellä samassa paikassa, ja vaikka edelleen vesi tuntui kylmältä niin sentään muutaman vedon otin, ennen kuin pikaisesti palasin rantaan. Mutta se kolmas kerta sitten... voi ihanuus! ♥ Oltiin toisella rannalla ja siellä oli vesi kyllä kuin linnunmaitoa, niin ihanan lämmintä!!

Tuolla kuvan järvellä se uimapaikka taisi olla, mutta vähän eri kohdassa. Tuossa kohdassa kävin vain sen verran jalkoja huljuttelemassa, mitä juuri ja juuri kalliolta yletin.


Nämä lämpimät päivät olen aika pitkälti vaan lukenut kirjoja. Esimerkiksi kuvassa olevat kirjat taisin lukea suunnilleen viikossa... noiden jälkeen hain jo heti lisää lukemista ja luin suunnilleen vuorokaudessa sellasen yli 600-sivuisen kirjan. Mä niin tykkään lukemisesta ja niihin tarinoihin uppoutumisesta! Vaikka kyllähän se sitten on kaikesta muusta tekemisestä pois... ja osittain myös yöunista. No, kesällä jaksaa... etenkin, kun on saanut tankata aurinkoa ja mansikoita.

Tai itse asiassa mansikoita nyt ei niin kauhean paljoa ole tullut syötyä. Mä oon vähän myöhään havahtunut siihen, että ne herkut pitäis hommailla ja pakastella, ja niinpä olen ostanut vaivaisen yhden laatikon vasta ja liekkö enempää edes enää ehtii?? Pakkaseen laitoin jonkun verran, mutta kyllä me niitä ollaan popsittu ihan tuoreeltaankin aika määrä. Hyvä niin, kyllä ne silloin parhaita onkin! 


Olen innostunut nyt vähän keräilemään juttuja työharkkapaikkaani. Eli siis tuota ratamoa olen sinne nyppinyt iltakaudet meidän pihasta. Teen sitten ehkä siitä myös näyttötyöni siellä, saa nyt nähdä... Täytyy sanoa, että mua kiinnostaa tuhannesti enemmän nuo luonnossa kasvavat jutut kuin mitkään itse laitetut kasvi- ja yrttimaat. Toivoisin oppivani noista rutkasti lisää ja joskus vaikka jopa tekeväni jotain ihan itsekin niistä. Olisko aika hienoa käytellä vain omatekemiä voiteita ja muuta?? No, ehkä joskus...


Yksi juttu, mitä olen "kokkaillut" ihan tosi usein nyt näiden helteiden aikana, on banaanijäätelö. Tai nice cream, miten sen nyt kukakin haluaa sanoa. Olen pakastellut sitä varten banaaneja ihan urakalla ja voi että miten kertakaikkisen hyvää se jätski vaan voikaan olla!! Sitä syö jotenkin paljon paremmalla omallatunnollakin kuin jotain sellasta "oikeaa" jätskiä. Ja mun mielestä se on oikeastaan jopa parempaa, ainakin se versio, mitä minä yleensä teen.

Jotta voitte itsekin kokeilla tätä maailman helpointa ja parasta jädeä, niin laitanpa ohjeen tähän. Määrät on noin-mitalla laitettuja, tämän kanssa ei tartte olla niin justiinsa. Tämä satsi on sen kokoinen annos, minkä yleensä syön kokonaan ihan ite.

1 - 1,5 pakastettua banaania
3 taatelia, joista poistetaan kivet 
(käytän sellasia hedelmäosastolta saatavia pahvipakkauksessa olevia taateleita)
1 rkl proteiinijauhetta (mulla auringonkukansiemenpr.jauhe)
(jolloin tämä käy vaikka yhdestä ateriasta ja itse usein sitä sellaisena käytänkin)
 1-2 rkl (raaka/leivonta)kaakaojauhetta
1 tl - 1 rkl maapähkinävoita

*Kaikki nämä ainekset laitan tehosekoittimeen, jossa on vahva moottori ja terä. Banaanien voi antaa hetken sulahtaa, jos epäilee koneen tehoja, mutta mä en kyllä anna olla kuin lähinnä sen aikaa, että saan kaikki nuo ainekset sinne koneeseen laiteltua.

*Lähden aina pienellä teholla sekoittamaan ensin ja lisään sitten tehoja vähitellen. Sekoitan niin kauan, että nuo on jauhautunut sellaseksi tasaiseksi muruksi kaikki. Sen jälkeen lisään...

mantelimaitoa (tai jotain muuta nestettä)

*...jonka lisään sinne joukkoon koneen käydessä niin, että ensin on tehot pienellä ja sitten lisään tehot lopuksi täysille. Tämä siksi, että jos on heti tehot täysillä, niin ainakin minun kone tuppaa heittämään kaiken nesteen yli laidan saman tien.

*Koneen annetaan sitten käydä jonkun aikaa, kunnes kaikki on sekoittunut ja massa on aivan kuin pehmistä. Nestettä kannattaa lisätä varovasti ja seurailla, millaista tulee. 

Ja sitten vaan äkkiä se sieltä koneen kiposta parempiin suihin!! On taatusti hyvää, voin luvata! Eikä muuten mun mielestä maistu ollenkaan banaanille. Ja tän voi tietenkin tehdä muistakin aineksista, voi laittaa vaikka mansikoita ja vaniljaa, eikä tuo pähkinävoikaan ole pakollista. Varmaankin ainoa välttämätön ainesosa on se pakastettu banaani.


Nyt on muuten vinkattava teille aivan ihanan söpöstä kahvipaikasta, jossa käytiin eilen, kun oltiin sunnuntaiajelulla! Eli kyseessä on tuo kuvan supersuloinen Kaffinpaikka, joka sijaitsee Vuolenkoskella, joka taas puolestaan on aivan ihana aktiivinen kylä. Käy ihmeessä kurkkaamassa noita linkkejä ja vielä ihmeemmin käy katsomassa tuo paikka! Kerta kaikkisen ihana retrotunnelma, jokainen seinä niin sisällä kuin ulkona on eri värinen ja tiloissa on paljon kaikkea ihanaa värikästä retrotavaraa. Lisänä vielä ihana ystävällinen palvelu ja herkulliset tarjottavat! Porukkaa piisasi koko ajan, enkä todellakaan ihmettele! 

Kysyin ja sain luvan kuvata ja julkaista kuvia myös blogissa, joten täältä pesee. Harmi tosin, että nämä mun kuvat ei taaskaan kyllä tee kohteelleen suuremmin oikeutta, kun äkkiä vaan kännykällä siellä räpsin... Mutta ehkä näistä saa kuitenkin jonkunlaisen käsityksen paikan erityislaatuisuudesta.










Sellainen se oli, kunnon väripläjäys! Vieressä sijaitsee myös uimaranta, jossa tosin ei eilen käyty. Aivan oiva kesäisen ajelun kohde tuossa siis, suosittelen lämpimästi! 

Muun muassa sellaisia juttuja oli siis viime viikolla. Nyt on painuttava nukkumaan, sillä huomenna edessä on taas hikinen harkkapäivä erinäisten keitosten parissa. Ei muuta kun paljon juomista mukaan, eiköhän siitä sillä selvitä, vaikka lämpötilat huitelee sisätiloissakin liki kolmeakymppiä. Huhhuh. 

Ihanaa helleviikkoa teille!

Heli

6 kommenttia :

  1. Ei saisi valittaa, mutta pakko sanoa, että tää kuumuus alkaa kyllä olla mulle jo liikaa, kun sitä ei pääse missään pakoon. Kotona on kuuma ja töissä vielä kuumempi. Sisälämpötila toimistolla on jo yli 30, kun ei ole minkään valtakunnan ilmastointia, joten alkaa jo huonosti nukuttujen öiden jälkeen hyydyttää. Ja iltaisin ei jaksa tehdä enää mitään. Enkä kyllä ole yrittänytkään, ei sen puoleen. Olen niin huonosti kuumaa kestävää sorttia, että pareen keskittyä ihan vaan selviytymiseen :). Valivali...

    Hauskat noi kahvilan pihalla olevat värikkäät tuolit. Saa valita mieleisensä.

    Hyvää kesänjatkoa sulle <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No kyllä mä samaa mieltä oon, että on tällainen kuumuus kyllä aika lailla rajoilla kestää... en mäkään oo mikään helteen ystävä sinällään, vaikka toisaalta tää on ihanaakin. Mulla on harkkapaikassa "melko lämmintä", tänään oli sisätiloissa +33 ja voin sanoa, että kyllä hiki virtaili koko päivän. Ja meillä on myös kotona tosi kuuma sisällä, vaikka miten olis verhot kiinni koko päivän. Aivan kaameaa käydä nukkumaan, pitää koittaa iltavilakalla (ja pimeällä) laittaa läpivetoa (ja toivoa, että ötökät ei tule sisälle samalla). Meillä ei ole minkään sortin ilmastointilaitteita täällä, joten ollaan ihan painovoimaisen ilmastoinnin varassa. Eli yläkerrassa, missä nukutaan, on kaikken kuuminta tietenkin. Viileintä meillä olis kylppärin laattalattialla, josta sentään saa lämmityksen pois päältä. =D Enkä mäkään tee juuri mitään iltaisin muuta kuin istun keinussa (varjossa) ja luen kirjaa... ja syön banaanijäätelöä...

      Noi tuolit oli minustakin aivan ihanat! Mulla on joku tuoli-ihastus muutenkin ollut vuosikausia, ja nuo on sekä malliltaan että väreiltään aivan superkivat. ♥ Haaveilin aikanaan, että maalaan meidän puisen ruokapöydän valkoiseksi ja sitten siihen kaikki tuolit eri väreillä... mutta vaihdettiinkin sitten tähän pirttikalustoon niin jätin sen haaveen.

      Hyvää kesän jatkoa sullekin, ja toivotaan, että kohta ihan hitusen inhimillisemmäksi nuo lämpötilat laskee. ♥

      Poista
  2. Toi villiyrttihommeli on kivaa, mutta kun ei aika riitä millään ja työpäivän jälkeen on aina niin poikki ettei edes jaksa kuin välttämättömät.

    Ihana kahvio! 💕 Onkos toi nyt se vuoden kylä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ei, mun mielestä sä puuhaat ja touhuat jos vaikka mitä koko ajan!! Mä en saa ees virkeimmilläni niin paljoa aikaiseksi, mitä sä saat, vaikka sulla on raskas työ ja mukamas et tee kuin välttämättömät... =D

      Mä ajattelin just sua, että varmasti tykkäät tuosta kahviosta! Ja kyllä, ainakin joskus tuo on ollut vuoden kylä. En oo ihan varma, onko just nyt. Tuo on siis Pohjois-Iitissä toi paikka, unohdin sen tuolla mainita.

      Poista
  3. Oi mikä suloisen näköinen kahvila!!! ♥

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi! ♥