maanantai 26. heinäkuuta 2021

kesäreissu

Me tehtiin joku aika sitten miehen kanssa pieni kesäinen reissu. Ajeltiin siis Suomea ristiin rastiin viiden päivän ajan. Eka yö yövyttiin Airbnb-kämpässä ja loput ystävien tai sukulaisten luona. Kotia pitivät pystyssä lapset vaihtuvissa vuoroissa, sillä koira ja lampaat piti hoitaa ja vahtivuorot sopia lasten työvuorojen mukaisesti. Pientä säätöä se vaati, mutta päästiin me lopulta reissuun. Tässä pieni kooste reissustamme muistoksi itselle, ja kukaties joku teistä innostuu myös käymään näitä paikkoja katsomassa!

Ensimmäinen reissupäivä: Kouvola - Koli

Matkaan lähdettiin hyvissä ajoin eli jo ysin maissa aamulla. Ensimmäinen pysäkkimme oli Imatra. Käytiin siellä vähän kävelemässä. Halusin nähdä tämän ihanan prinsessanlinnaa muistuttavan Valtionhotellin.

Myös mahtava Imatrankoski piti tietenkin nähdä. Se oli kyllä tosi vaikuttava ja noita kuohuja olisi voinut vaan tuijottaa loputtomasti.

Olen kuullut tosi usein, miten upeaa seutua on Punkaharju, joten ajeltiin sitten sitä kautta eteenpäin. Ja olihan siellä todellakin kaunista! Harjun molemmin puolin on siis järvi. Kannattaa ajaa tuota maisemareittiä, jos siellä suunnalla liikkuu!

Nämä järvimaisemat sykähdytti muutenkin ja vähän piti kuvailla ohi ajaessa.

Huomasin karttaa katsellessani, että meidän reitillehän osuukin Kerimäki, joten pitihän sekin mahtavan suuri ja kaunis kirkko käydä tsekkaamassa. Enpä olisi teininä uskonut, että joskus ihan vapaaehtoisesti käyn lomalla kirkkoja katsomassa!!

No päästiinhän me sitten viimein sinne varsinaiseen kohteeseenkin, eli Kolille. Vietiin kamppeet Airbnb-kämpälle, joka sijaitsi noin 10km päässä Kolilta ja jatkettiin samaa vauhtia katselemaan nämä upeaakin upeammat kansallismaisemat.

Tuolihissillä oli ihan mahtava körötellä. Mulla ei ole lainkaan korkean paikan kammoa, joten mä vain nautin matkasta. Metsän keskellä oleva hissimatka oli suorastaan mystinen, ympärillä oli vain hiljaisuutta ja ihanalta tuoksuva metsä. Eikä ötökän ötökkää nähty.

Siis nämä maisemat... niin upeat!!

Ei siellä oikein muuta voinut kuin istua hiljaa ja ihastella vaan. Hauska sattumus oli, kun yksi nainen alkoi meille siellä jutella ja lopulta selvisi, että hänen veljensä asuu täällä Kouvolassa. Eikä siinä vielä kaikki, sillä myöhemmin selvisi, että kyseinen veli oli aiemmin meidän pojan työkaveri. Kyllä maailma on pieni!

Reissun eka kommellus sattui, kun käytiin illalla syömässä. Siinä Kolin kylällä oli pieni grillivaunu, josta mies otti hampurilaisaterian ja minä ranskalaiset perunat. Ruoka oli aika... epäilyttävän näköistä. Ja myös makuista. Mies saikin siitä sitten vissiin jonkunlaisen ruokamyrkytyksen... Minut taisi pelastaa se, etten syönyt hampurilaista. En voi kyllä sanoa, että suosittelisin kyseistä paikkaa!! Majapaikkana meillä oli huone vanhasta talosta. Emäntä oli mukava ja huone siisti, siihen oltiin tyytyväisiä. Uni maittoi hyvin, mitä nyt se yrjölle ryntäily aamuyöstä vähän häiritsi nukkumista.

Toinen reissupäivä: Koli - Jyväskylä

Toinen päivä alkoi hyvällä aamupalalla, jonka saimme majapaikassamme. Sen jälkeen lähdettiin matkaan kohti seuraavaa yöpaikkaamme, eli Jyväskylää. Matkan varrelle sattui sopivasti pari kohdetta, joissa olen myös halunnut vierailla, nimittäin Valamon ja Lintulan luostarit, joten poikettiin molempiin.

Valamo oli kyllä pramea ja hieno paikka! Koska oli tosi kuuma päivä, mulla oli minishortsit jalassa ja tyhmänä menin myös sinne kirkkoon niissä vetimissä... Mua sitten ystävällisesti ohjeistettiin peittämään polvet, joten huivin lisäksi lainasin sieltä myös kietaisuhameen.

Lintula ei ollut lainkaan niin pramea, eikä muutenkaan ilmeisesti mikään erityisesti turisteja vetävä paikka, koska siellä oli melkoisen hiljaista. Käytiin sielläkin kuitenkin kahvilla.

Reissun seuraava kommellus sattui, kun lähdettiin jatkamaan matkaa Lintulasta. Hups vaan, ja rengas oli aivan sökönä! Meillä oli vararengas mukana, mutta rengasavain olikin sitten ihan lelu. Se suorastaan vääntyi, eikä pultit hievahtaneetkaan... joten jouduin pysäyttämään ohi kulkevan auton, josta sitten apu löytyikin.

Rengas vaihtui ja matka jatkui. Ja jälleen oli muuten tosi koominen sattuma, kun selvisi, että meitä auttamaan pysähtynyt mies oli kotoisin Jyväskylästä ja kuinka ollakaan tunsi sieltä minun sukulaisen. Maailma on todellakin pieni!!

Jyväskylässä mentiin äitini luo yöksi ja katseltiin siellä jalkapallon loppuottelu, joka olikin aivan hermoja raastavan jännittävä. Seurattiin aivan poikkeuksellisesti mekin nyt noita kisoja, vaikka ei yleensä jalkapalloa katsella. Mulla ei varsinaisesti ollut mitään suosikkijoukkuetta, mutta tykkäsin kyllä Italiasta, joten onnea heille!

Kolmas reissupäivä: Jyväskylä - Vaasa

Matka jatkui. Nähtiin aamulla Jyväskylässä vielä pikaisesti mun kummitätiä ja sitten ajeltiin muutama kymmenen kilometriä eteenpäin moikkaamaan mun veljeä vaimoineen. Ei olla heillä vierailtu vuosikausiin, joten nyt valittiin reitti sillä lailla, että poiketaan kylään sinnekin. Mukava olikin nähdä pitkästä aikaa!

Matkan varrella pysähdyttiin vielä syömään ja pienesti shoppailemaan Kyyjärvelle (mielenkiintoiset ostokset: mä ostin paidan, mies osti kangassakset =D) ja viimein iltasella oltiin perillä Vaasassa, jossa asuu hyvä ystäväni. Ilta sujui rattoisasti rupatellen, porealtaassa istuen ja iiiihania kissanpentuja ihastellen. Koitan välttää kissanpentukuumetta, mutta väkisin se vaan meinaa iskeä...

Neljäs reissupäivä: Vaasa - Tampere

Ystäväni meni aamulla töihin, joten aamupalan jälkeen mekin suoriuduttiin matkaan. Toteutettiin taas yksi haaveeni, olen nimittäin monet kerrat toivonut, että pääsisin joskus käymään Mallan Makeissa. Nyt meidän reitti kulki juuri sitä kautta, eli Ilmajoelta, ja pääsin maistamaan ihanaa kakkua ja ihastelemaan muutenkin kahvilaa.

Snickerskakku oli aivan älyttömän hyvää, suosittelen lämpimästi!!

Ja tämä tapetti on niin mun unelmatapettia! Meidän makkarin tapetti on poikien jäljiltä, siis aika karseassa kunnossa, ja olenkin jo pidemmän aikaa miettinyt, että se jossain välissä tapetoidaan uudelleen. Jotain juuri tällaista olen sinne ajatellut, siis mustaa ruusutapettia. (Sitten meillä onkin melkein joka huoneessa ruusutapetit... ei tietoinen valinta, mutta näköjään mä vaan aina sellasiin syvästi ihastun!)

Käytiin tuona reissupäivänä moikkaamassa myös miehen sukulaisia Peräseinäjoella, jossa he oli mökillä. Oli kyllä todella rattoisa parituntinen sekin kyläily! Siitä sitten jatkettiin Kurun kautta Tampereelle mun siskon luokse seuraavaksi yöksi. Illalla sisko ja sen mies ajelutti meitä kunnon turistikierroksen. Ensin käytiin Lempäälässä ihanassa kahvila Siirissä syömässä superhyvää pullaa.

Sitten oltiin vielä turisteina Tampereella. Oli jotenkin tosi hauskaa kävellä siellä, ihan kuin olis ollut ulkomailla! Tampere on kuitenkin noin 100 x vilkkaampi paikka kuin Kouvola, joten oli oikeesti sellanen iloinen turistifiilis siellä kulkiessa.

Siskon kanssa yhdet viinitkin nautittiin (turhankin) lämpimässä kesäillassa. (Siis koko meidän reissun ajan oli ihan älyttömät helteet. Oli suorastaan parasta istua kuumin aika päivästä ilmastoidussa autossa...)

Viides ja viimeinen reissupäivä: Tampere - Kouvola

Hyvin nukutun yön jälkeen koitti sitten viimeinen reissupäivä, eli lähdettiin suuntaamaan kotia kohti. Mentiin jälleen käymään miehen sukulaisissa (samat kuin aiemmin), nyt heidän toisella mökillään Lammilla. Ja se mökkipaikka oli aivan unelma!! ♥ Kävin koko reissun ekan ja ainoan kerran uimassa ja vesi oli kuin linnunmaitoa, niin suloisen lämmintä. Olispa itselläkin tuollanen paikka, en muuta tekisikään kuin uisin, ah!

Mökillä oli hauska sorsaperhe. Näin ne uidessani ja hämmästyin, kun ne tuli siellä järvessä ihan kohti ja siitä mun pään vierestä vaan sujahtivat menemään. Ne kiipesi ihan coolisti rannalle ja marssi kohti mökkiä. Selvisi, että ne olikin ihan kesyjä, kaiken kesää siellä pyörineitä, söivät kädestä ja hyvä etteivät sisälle asti tulleet!

Lopulta lähdettiin sitten vielä viimeinen välimatka ajelemaan ja kotiin saavuttiin kuuden jälkeen illalla. Kilometrejä kertyi ihan kivasti ja lämpötilat oli melkoiset, auton mittarissa +34 tuohon aikaan illastakin vielä.

Oli kyllä ihana reissu, oli tosi virkistävää olla muutama päivä kotinurkista pois ja nähdä sukulaisia ja ystäviä. Mihinkähän sitä ensi kesänä sitten auton nokan suuntaiskaan...?

Heli

10 kommenttia :

1. Reissaaminen on niin kivaa! Oli mukava postauksesi kautta matkustaa ristiin rastiin Suomea ja käydä mielenkiintoisissa paikoissa. Aurinkoista kesän jatkoa!

1. Juu, oli kyllä tosi kiva reissata. Ja tällä tavalla varsinkin, ilman aikatauluja. Sai pysähtyä missä sattui huvittamaan, kunhan joskus illalla sitten oli siellä päivän pääkohteessa eli yöpaikassa. Kotimaan matkailu on kyllä mukavaa!

Mukavaa kesän jatkoa sinulle myös!

2. Valtionhotelli. Linna tuo on. Heh,,reissaaminen on kivaa mutta aika rankkaa. Istuminen on on joskus tuskaa. Kotimaan matkailu on parasta....

1. Joo, linna mullekin tuli tuosta mieleen. Tosi nätti se kyllä oli!

Olet oikeassa, reissaaminen on kivaa, mutta myös rankkaa. Olin tosi väsynyt reissun jälkeen, vaikka kivaa olikin. Istuminen autossa oli ihan ok, tykkään katsella maisemia. Mutta kyllä täytyi välillä pysähtyäkin ja päästä oikomaan koipiaan.

Kotimaan matkailu on erittäin jees!

3. Mukava lomamatka toden totta! Olen joskus teininä juuttunut siihen Kolin hissiin ja keikkunut siellä keskellä ei mitään jonkin aikaa. Onneksi silloin en ollut kovin panikoiva tapaus. Luulin että Mallan makeat on lopettanut?! Eli ilmeisesti se onkin vain muuttanut... Hyvä niin! Täytyykin käväistä siellä vaikka ensi viikolla. Peräseinäjoella minullakin on sukujuuria. :) Tosi ihana fiilis välittyy tästä postauksesta!

1. Oli kyllä mukava reissu!

Se hissi oli tosi ihana ja rauhoittava kokemus jotenkin. Eipä olis pieni lisäaika siinä haitannut yhtään, hih!

Mallan Makeat oli kyllä poissa kuvioista jonkun aikaa. Ne oli aiemmin siellä kotitalossaan, olis ollut tosi kivaa nähdä sekin. Nyt ovat tosiaan sellasessa ostoskeskuksessa. Kivalta näytti sielläkin, mutta varmaan tyystin erilaiselta kuin aiempi paikka.

Kiva kun hyvä fiilis välittyi. Mukavaa kesän jatkoa!

4. Ihana kesäreissu!!
    Koli on jossain vaiheessa pakko käydä, tosin en tiennyt, että siellä on tuolihissi. Höh. Minä joudun kiipeämään jaloin (koska koirat....) Ihanat Suomi-maisemat!!!
    Valamokin kuulostaa mielenkiintoiselta, ja Kerimäen puukirkko on ihan mahtava. Siellä olen käynyt lapsena, kun veneiltiin Kerimäelle.
    Jyväskylää en tunne lainkaan. Olemme siitä ajaneet monesti ohi ja se näyttää nelostieltä katsottaessa tosi kauniilta. Joskus on pakko pysähtyä varta vasten.

Ihania vinkkejä jatkoon. Kotimaan matkailu on ihan huippujuttu!!

1. Oli kyllä ihana reissu!

Joo, olishan sen Kolin rinteen voinut kävelläkin. Mutta onneksi oli hissi, me oltiin ihan puolikuolleita jo siitä loppupätkän rappusten kävelemisestäkin... =D

Valamo ja Kerimäen kirkko oli kyllä ihan näkemisen arvoisia paikkoja, suosittelen.

Mulla on melkein koko suku sekä isän että äidin puolelta Jyväskylässä, joten se on mulle erittäin tuttu paikka. Onhan se tosin vuosikymmenten aikana hirveästi laajentunut, mutta kyllä mä edelleen osaan siellä aika hyvin liikkua. Piti silti oikein miettiä, että mistäs kohtaa se nelostie siellä oikein kulkee...

Kotimaan matkailu on tosiaan mahtavaa. Ja kun vielä on noita tuttuja ja sukulaisia ympäri Suomea, on kylä- ja yöpaikkojakin joka suunnassa. =D

Kivaa kesän jatkoa!

5. Kolin ala-asemalta lähtee tuolihissi. Maisemahissi menee hotellille johtavan tien varrelta, parkkipaikan vierestä. Tähän voi ottaa koirat mukaan. Tai sitten ajaa ihan hotellille saakka, tosin parkkipaikkaa siellä ei ole.

Mökö

1. Se maisemahissin matka on toisaalta niin lyhyt, että sen matkan menee vaikka portaita pitkinkin siitä vierestä ihan nopeasti. Tai ainakin luulisin, että sitä tarkoitat? Me mentiin miehen kanssa huviksemme se hissi alaspäin ja sitten portaat ylös. =D Mutta se toinen rinne, just sieltä ala-asemalta ylöspäin, onkin sitten kunnon treeni, huhhuh. Sen menin ihan mieluusti kyllä tuolihissin kyydissä. Ylhäällä juteltiin sen yhden naisen kanssa, niin hän kertoi, että olivat joku kesä kävelleet sen useaan kertaan ylös. Oli loppukesästä kunto kummasti kohonnut!