torstai 4. syyskuuta 2014

pala kerrallaan


Ihanasta vauvahuumasta on toivuttu, kiitos paljon kaikille onnitteluista! Seuraavan kerran mennään sitten pikkuvarpaita nuuskimaan kun kotiutuvat. 


Mulla on täällä kotona menossa oikein vuosisadan raivausoperaatio. Nyt on sellanen tunne, että kerta kaikkiaan haluan ylimääräiset roinat talosta ulos! Otsikko siis viittaa siihen... kun tuntuu, ettei tää tuu valmiiksi koskaan, mutta kaippa kuitenkin tulee - pala kerrallaan.

Olen tänään pakottanut lapsetkin raivaamaan huoneensa,  ja kyllä niistäkin sitä tavaraa vaan irtoaa poistettavaksi, vaikkei meidän lapsilla ole koskaan mitenkään ylenpalttisesti tavaraa edes ollut. Nyt niillä on kuitenkin sen verran jo ikää, että tietyt tavarat ei ole enää intressien kohteina, ja ne joutaa kyllä sitten pois.

Tapani mukaan teen taas niin, että hilaan kaikki turhat kamat ensin yläkerrasta alakertaan. Laatikkokaupalla onkin roinaa tänne rantautunut. Siirryn siis tavallaan koko ajan kohti ulko-ovea, huone kerrallaan eteenpäin. Ja lopuksi putkautan ne kamat sitten ovesta ulos. Mun mielestä on oikein kätevää siivota näin, vaikka kaaos siellä tavaroiden välisijoituspaikassa onkin hetken aikaa melkoinen.

Ai että miten ihana tunne se onkaan, kun saa kaikki tavarat viimein autoon ja voi lähteä viemään niitä pois. Nyt on lähdössä nyssäköitä ainakin metallin-, lasin- ja paperinkierrätykseen, vanhoja lääkkeitä apteekkiin, paristot kierrätyslootaan, jonkun verran askartelu- ja käsityötarviketta lapsen koululle, turhat kissanhiekkalaatikot kissatalolle, lehtiä ja kirjoja miehen lapsenlapsille, pehmoleluja Karjalan keräykseen, mattoja pesulaan... Sen lisäksi tavaraa menee myös ihan vaan roskiin sekä poltettavaksi. Niin ja muutaman isomman jutun olen myynyt ja nekin lähtee viikonloppuna uuteen kotiin.


Tällä hetkellä on siivouksen suhteen vielä vähän hankala tilanne siinä mielessä, että edelleenkin keittiöstä puuttuu hyllyt. Aloitin tänään niiden tekemisen, mutta sitten tietenkin loppui petsi kesken. Uusi puteli on haettuna, joten homma jatkuu huomenissa. Eiköhän ne viikonloppuna sitten ole seinällä asti ja saan jälleen yhden ison homman eteenpäin, kun saan kaikki lasipurnukkani paikoilleen. Paitsi en tiiä pitääkö mun nyt kuitenkin vielä hetki odottaa niitä välitilan laseja, ettei sitten vaan käy mikään kämmi hyllyjen sijoittelussa... Kaikki tollanen hidastaa hommaa valtavasti, kun koko ajan pitää odotella jotain juttua, ennen kuin saa seuraavan tehtyä.

Sen olen tässä huomannut, että mulla alkaa olla säilytystilat melko väljät. Vein jo viikko sitten aika satsin kamaa kierrätykseen ja sen keikan jäljiltä yläkerran varastotila on melkoisen avara. Samoin taitaa melkein tyhjyyttään kumista yksi arkku, missä olen säilönyt päiväpeittoja, joita ei kukaan koskaan käytä... no nyt saa käyttää sitten joku, joka oikeesti tarvii.


Vaikka tämä siivous ja raivaus on ajoittain tosi toivotonta puuhaa - musta oikeesti tuntuu, että tätä tavaraa vaan riittää ja riittää... - niin olen kyllä tosi mielelläni tätä tekemässä. Mun mielestä on tosi kiva ajatella, että tämän massiivisen homman jälkeen mulla ei oikeesti ole mitään ylimääräistä missään. Tiedän tarkkaan missä mikäkin on, enkä säilö turhia kamppeita tilaa ja energiaa viemässä. Ja vaikka mä kyllä harrastelen tätä raivailua aika ajoin muutenkin (aika useinkin itse asiassa), tuntuu että näin mittavaa operaatiota en ole kyllä tainnut tehdä koskaan. Tai sitten siihen vaan vaikuttaa se, että sain sieltä lastenkin kaapeista ja laatikoista niin paljon kaikkea pois... No, kyllä tämä remontointi - ja sen aikana romujen siirtely paikasta toiseen - kuitenkin on valtavasti vaikuttanut tähän hinkuun saada kaikki turha veks ja vain tarpeelliset ja tärkeät säästyy.


Koska mulla ei ole kotoa mitään nättiä näytettävää, laittelin tähän kuvia monen vuoden takaa. Syyskuun kuvia kuitenkin. Nyt taidan mennä katsastamaan pyykinpesukoneen ja kuivausrummun tilanteen... ja tiskatakin vielä tarttis. Huomenna tulee aamusta jo huoltomies katsomaan (taas) noita meidän kodinkoneita, jospa se keksis mikä meidän astianpesukonetta vaivaa ja pääsis sitten helpommalla tosta hommasta jatkossa.

Onko teillä syyssiivous-intoa?

Heli

10 kommenttia :

  1. Onnea lapsenlapsesta 😍
    Täällä kans kovat siivoukset/raivaukset menossa. Keväällä aloitin ja myin kirppiksellä ison kasan tavaraa ja vaatetta, nyt sama juttu. Hyvin käy kauppa.
    Ens keväänä tehdään keittiöremppa, niin sitä ennen pitää katsastaa astiakaapit. Onneksi on tuo mökki, minne voi käyttötavaraa viedä, mutta sinnekin vien vain mitä siellä tarvitaan, ettei siitä tule uusi kaatopaikka. Sielläkin remppa menossa ja rankalla kädellä lähti loman aikana tavaraa, kun päärakennus piti tyhjentää.
    Teillä kohta ihana keittiö valmis, varmaan ihan huippuhetki kun kaikki on paikoillaan.
    Aurinkoisia syyskuun päiviä!
    -päivi-

    VastaaPoista
  2. Mun sormet niin syyhyää tehdä tuota samaa kuin sinä. Vähän olen sitä tehnytkin pitkin kesää viemällä tavaraa kirppikselle. Nyt olis tosiaan meilläkin kaikkien kaappien siivouksen vuoro. Nythän se olis hyvä tehdä, kun on se kirppispöytä niin sais vietyä sinne kaiken ylimääräisen ja hyväkuntoisen tavaran.

    VastaaPoista
  3. Hei! Bloggeri on tökkinyt enkä ole päässyt blogiisi, nyt en meinannut päästä kommentoimaan, mutta sitkeeesti odotin että pääsin: HURRRRJAN ISOT onnittelut prinsessasta!!!!!!! <3

    VastaaPoista
  4. Johan minä ihmettelin noita teidän pudonneita lehtiä, kun täällä ovat vielä vihreitä ja puussa tiukasti. Hyvä kun mainitsit kuvien olevan vanhoja!

    Syyssiivousintoa ei nyt ole eikä mitään muutakaan intoa, mutta ehkä se tästä iloksi kääntyy taas.

    VastaaPoista
  5. Onneksi tein tuon saman jo viime syksynä. Enkä ole yhdenkään tavaran perään itkenyt!

    VastaaPoista
  6. Elämän helmiä: kiitos onnitteluista! Sinä olet ahkera kun viet kirpparille... minä vien vaan pois pois pois jonnekin kuka vaan huolii... En tiiä miten paljon rahallisesti menetän, mutta en vaan jaksa alkaa sitä kirpparitouhua. Kohta on täällä valmista juu, kyllä se on sitten mahtava hetki!

    Krisse: samoin sinä olet kyllä ahkera kun jaksat kirppistellä. Mä välillä mietin, että oon kyllä ehkä vähän hölmö kun kannan kaiken vaan hyväntekeväisyyteen enkä ota rahoja pois kuleksimasta... Toisaalta en jaksa koskaan kerätä tavaraa niin paljon odottelemaan, että kannattais ottaa pöytä, haluan vaan kaiken saman tien pois.

    Kupla: mikäs bloggerissa oikein nyt tökkii... Musta tuntuu että mun koneella tapahtuu jotain outoa, esimerkiksi tänään pankin sivuilla tuli sellanen lätkä että "tallennetaanko salasana"... ja fontti on myös muuttunut ihan itekseen oudon näköiseksi. Onkohan mulla joku virus täällä, kääk... Bloggeri tökkii mulla usein sillä lailla, että joidenkin tiettyjen blogien päivitykset ei tule mulle ollenkaan.

    Kiitos paljon vielä onnitteluista!!

    Keskeneräinen: parempi laittaa noita vanhoja kuvia välillä, että on jotain muutakin katseltavaa kun meidän sotkukasat... Mikäs sinua nyt masentaa, blogissasikin vähän alakuloa havaittavissa...? Toivottavasti into mihin tahansa palaa pian!

    VastaaPoista
  7. Marketta Konttila: toivottavasti minäkin voin sitten ensi syksynä ajatella noin! Minäkään en usko, että kaipaan takaisin yhtään mitään mitä nyt lähtee.

    VastaaPoista
  8. Heli, ahkeruudesta en tiedä, mutta mullakin on tuo sama, että haluan heti tavaroista eroon. Ei kyllä uskois, koska tavaraa meillä olisi varmasti useampaankin kirppispöytään. Tuntuu, että aina vaan jostain nurkasta raapaisen taas tavaran pari kirppikselle myyntiin, kun pöytään tulee tilaa. Onhan tuossa tietenkin tuo laputushomma, mutta niinkauan kun myynnit pysyy plussalla aion pitää pöydän, että saisin vaan tavaraa pois.

    Tulehan kurkkaamaan munkin blogia. Olen aina, vuodesta toiseen, tykännyt ja lukenut tätä sun blogia. Tää on ihan mun lemppari...aito ja rehellinen. Sellaisen haluan omasta uudesta blogistani luoda. Profiilin kautta pääset vieraisille =)

    VastaaPoista
  9. Krisse: tulinkin heti lukijaksi sulle! Miten toi sun kirppispaikka toimii, jos sulla on se koko ajan? Siis tarkoitan lähinnä että onko siinä joku viikkovuokra tai edullisempi joku pitempiaikainen juttu?

    VastaaPoista
  10. Nyt vasta huomasin tuon nuo sun kysymykset eli jatkuvassa paikassa on hiukan edullisempi pöytävuokra. Mä olen ilmoittanut kirppiksen pitäjälle, että pidän pöydän toistaiseksi ja sen mukaan sitten tuo hinta. En tiedä, mitä muualla pyytävät pöytävuokraa, mutta tuolla on 20e/10pvää eli 60e/kk. Myynneistä aina otetaan ensin pöytävuokra pois ja sitten loppu on maksettu käteen. Minusta ihan hyvä ja toimiva systeemi =)

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi! ♥